12/11/09

WAHAI UMAT ISLAM, BANGKITLAH BERJUANG!!

Che Aminah dan Natrah
Natrah



Kisah Natrah telah diutarakan melalui akhbar,majalah serta mana-mana “e-blogger”. Persoalan tidak perlu dipertikaikan lagi kerana matlamat pejuang islam amat jelas iaitu Menjaga Maruah Islam. Ana ingin memaparkan latar belakang Natrah, seorang hamba Allah yang diberikan hidayah sehingga beliau tidak ingin keluar daripada Islam.
Nama sebenar beliau ialah Maria Huberdina Bertha Hertogh, merupakan anak Belanda yang kemudiannya menjadi anak angkat kepada Che Aminah di Kemaman, Terengganu.
Che Aminah merupakan seorang pendakwah yang berjaya mengislamkan Natrah dan ini merupakan kali kedua kerana sebelum ini Mak Cik Aminah pernah mengislamkan seorang anak jepun bernama Kamariah. Mak Cik Aminah merupakan watak penting dalam kisah perjalanan hidup Natrah.
Kisah Natrah yang ingin dimurtadkan melalui perbicaraan mahkamah menarik perhatian seluruh dunia kerana ini merupakan pertembungan Islam-Kristian. Orang-orang Melayu pada ketika itu boleh sabar dengan keputusan mahkamah tetapi, apabila provokasi akhbar Inggeris berhari-hari menyatakan Natrah melutut pada patung Virgin Mary menyebabkan orang Melayu berasa agama islam dihina, lalu bangkit merusuh di Singapura. Keberanian umat islam pada ketika itu menyebabkan penjajah terkejut dan seluruh dunia tergamam dan mereka mula hormat terhadap keberanian dan pengorbanan orang Melayu. Orang Melayu datang dengan pelbagai cara dan dari serata tempat hanya kerana ingin menyelamatkan Natrah. Namun, mengapa persoalan yang tidak masuk akal timbul antara orang dulu dengan sekarang. Apa yang membezakan manusia dulu dan sekarang? Bukankah manusia hanya memikul satu tugas iaitu melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan semua laranganNya. Manusia berubah hanya melalui perkembangan evolusi serta sains dan teknologi. Akibat perkembangan itu, manusia mudah terpengaruh dengan kemewahan dunia. Jika dilihat kes murtad pada zaman sekarang, hanya pihak yang tertentu saja yang menanganinya. Mana perginya semangat pejuang islam?? Seharusnya umat islam mestilah menjadikan kisah pejuang islam pada zaman dulu sebagai inspirasi hidup agar dapat melahirkan seorang mujahid yang mampu menegakkan agama Allah.
Jika dikenangkan kembali kisah Natrah yang amat menyedihkan semasa beliau dalam keadaan menangis berlari-lari di dalam mahkamah meminta agar dia diselamatkan apabila hakim Justice Brown memutuskan pengislamannya tidak sah tetapi, pada masa kini, begitu ramai anak-anak gadis Melayu menangis-nangis berperang dengan keluarga untuk murtad!
Justeru, wahai umat islam, bangkitlah berjuang menegakkan islam dan jangan sesekali membiarkan agama islam dipermainkan sebagaimana Natrah memperjuangkan untuk menegakkan agama islamnya. Hati Natrah hanya berpaut pada islam iaitu hanya sujud pada Allah dan tidak ada sesiapa yang mampu menjadikan Natrah murtad meskipun sebuah patung yang tidak bernyawa atau manusia yang jahil kecuali dirinya sendiri berbuat demikian.
posted by: Nadhirah

0 perkongsian pendapat:

Post a Comment