12/13/09

CUTI!! NAK BERSERONOK??

Sudah pasti masa inilah yang dinanti-nantikan oleh orang ramai untuk berseronok, mengurangkan tekanan disebabkan masalah yang dihadapi tetapi, perlu diingatkan kepada umat islam agar jangan pula menjadi lalai sehingga tidak menitikberatkan mana yang baik atau buruk, mana yang halal ataupun haram dan semuanya bergantung kepada iman, bak kata peribahasa, “tepuk dada,tanya iman.” Hmm... mengapa bukan tanya selera? Selera merupakan nafsu yang sememangnya tidak boleh dikawal seperti mengejar kemewahan dunia.
Contoh “selera” orang yang bercuti sudah tentu mereka pergi ke tempat yang menyeronokkan seperti “funfair” atau mana-mana tempat yang telah dirancang dan tidak diketahui keinginannya sama ada bertujuan baik ataupun tidak.

FUNFAIR!!

Tempat yang menjadi kegilaan remaja mahupun segelintir masyarakat islam. Jikalau tujuan hanya ingin menikmati suasana tempat tersebut masih dikira baik. Mengapa? Sedarkah wahai umat islam bahawa kebanyakkan permainan yang terdapat di funfair berbentuk perjudian!! Ramai umat islam yang tertipu dengan permainan yang berbentuk hadiah. Cuba fikirkan cara perjudian yang dilakukan melalui penjualan “nombor ekor” serta cara perjudian di funfair. Beli nombor ekor, sekiranya tidak kena, bazir wang dan tidak membawa pulang apa-apa serta wang tersebut menjadi hak milik penjual nombor manakala perjudian di funfair pula, beli tiket cabutan bertuah, jika tidak kena, hadiahpun tidak ada, bazir wang dan untungnya pula si penjaga tempat permainan tersebut yang dapat. Walaupun jualan tiket bertuah di funfair hanya sen-sen saja, “selera” seseorang boleh menyebabkan seseorang ingin cuba berkali-kali.
Bayangkan tempat berseronoklah menjadikan manusia lalai. Wahai umat islam, berseronok didunia fana hanya sementara dan belum tentu kita boleh berseronok didunia akhirat. Berseronok menjalankan amanah Allah didunia sudah tentu dapat menjamin kehidupan kita di akhirat kelak.

posted by: Nadhirah

0 perkongsian pendapat:

Post a Comment