7/26/09

Malam Air Mata Palestin

Bismillahirrahmanirrahim..
     Gerakan dakwah Islamiah ke jalan Allah adalah tugas suci Islam yang menjadi tanggungjawab setiap orang Islam demi menyebarkan ajaran Islam ke seuruh dunia agar cahaya agama Allah yang suci ini terus memainkan peranan memerangi segala kemungkaran dan kedurjanaan. Krisis Israel-Palestin bagaikan bermusim apabila pada suatu etika ia panas di media massa, menjadi isu kupasan para blogger seluruh dunia dan sebagainya, kemudian ia tiba-tiba ia senyap pula pada suatu ketikanya lagi. Umat Islam yang hidup dalam dunia moden yang dihinggapi penyakit "aku aku, dia dia la.." beranggapan kesenyapan itu bererti pertelagahan antara Zionis dengan Umat Islam di Palestin juga tutup buku (selesai).

Sabda nabi Muhammad SAW; "3 perkara yang merupakan tanda iman yang benar dan barangsiapa memperolehnya bermakna dia telah merasai kemanisan iman iaitu: mencintai Alah dan RasulNya lebih dari apa pun; mencintai saudara seagamanya sebagaimana ia mencitai diri sebdiri dan benci untuk kembaki kepada kekufuran."


 
    Akan tetapi bagi mereka yang sedar akan tanggungjawab mereka sebagai saudara seakidah, gerakan dakwah Islamiah yng teratur dan kemas serta sistematik terus dilaksanakan untuk memberi kesedaran kepada umat Islam akan tanggungjawab mereka tika ini.
    
Justeru itu, KRU juga turut bertindak sebagai gerakan kecil dengan menganjrkan program "Malam Air Mata Palestin" di kampung Pelakat pada 10 julai yang lalu.
(ini baru Intro, hehe point sebenar boleh baca pada baris seterusnya)
    Penggerak utama program ialah Saudari Mashana Diman selaku pengarah program juga ahli PSS Sipitang. Dan Alhamdullilah, dua orang ustaz-utaz muda wakil daripada Yayasan Amal Malaysia terpanggil untuk sama-sama menggerakkan roda dakwah ini. Terlabih dahulu suka untuk saya berkogsi sedikit sebanyak mengenai perjalanan program. Bermula seawal 3.00pm ahli-ahli PSS dan KRU mula berkampung di Masjid Pelakat untuk solat Asar bersama-sama masyarakat. Sebelum waktu maghrib masjid mula diisi oleh beberapa orang jemaah. Kemudian sedikit kuliah maghrib disampaikan oleh Ustaz Zulzaiem (PSS & YAYASAN AMAL).
Selepas Isya pula menjamu makanan yang disediakan oleh masjid sendiri, terharu juga kami dengan sokongan mereka terhadap program ini. Tayangan bermula pada jam 9.00 pm, kemudian pembentangan powerpoint mengenai wakil-wakil dari Yayasan Amal yang telah pergi ke Gaza, disampaikan oleh ustaz Mohd Hasrul.
Bagi saya sendiri penggunaan cerita dalam penerangan ust.asrul ini lebih digemari oleh orang ramai. Tabiat semulajadi yang cenderung kepada mengambil tahu menjadikan mata dan telinga serta hati pendengar tertumpu kepada dua bibir mulut pencerita, lalu cuba memahami erti yang tersirat dari setiap ucapan. Kira-kira seramai 200 lebih orang memasuki masjid untuk mengikuti tayangan. Alhamdulillah, perjalanan program berlangsung mengikut perancangan sehingga kami bangun berqiamulail di sana seawal jam3.30am. Selepas solat Subuh, satu kuliah khas disampaikan oleh ust.Bakri yang berasal dari Kelantan. Kami meninggalkan masjid pelakat pada jam9.00 sejurus selepas usrah brsama ustaz-ustaz muda dari yayasan amal. InsyaAllah, KRU juga bercadang untuk jelajah beberapa masjid di Sipitang bagi program yang sama.. Terima kasih kepada hadirin yang datang, sokongan kalian amat kami harapkan untuk terus turun padang beramal dijalan Allah. Takbir semuanya!!!
Ketika kejahatan bertalu-talu bak hujan yang turun, tiada siapa pun berani berteriak, "hentikan!!!"
Ketika kezaliman yang bertimbun-timbun tidak lagi dapat dilihat,
Ketika penderitaan tidak dapat ditahan, jeritan tidak lagi didengari.
Jeritan juga kan gugur bagaikan hujan musim panas....

"Ya Allah, kuatkanlah hati-hati ini dalam menyampaikan risalah-Mu, agar tidak gentar ia walau datang ujian-Mu bagaikan air hujan dari langit.."

1 perkongsian pendapat:

hamba Allah said...

salam..bila buat malam airmata lagi?n dimana?

Post a Comment