7/26/09

Malam Air Mata Palestin

Bismillahirrahmanirrahim..
     Gerakan dakwah Islamiah ke jalan Allah adalah tugas suci Islam yang menjadi tanggungjawab setiap orang Islam demi menyebarkan ajaran Islam ke seuruh dunia agar cahaya agama Allah yang suci ini terus memainkan peranan memerangi segala kemungkaran dan kedurjanaan. Krisis Israel-Palestin bagaikan bermusim apabila pada suatu etika ia panas di media massa, menjadi isu kupasan para blogger seluruh dunia dan sebagainya, kemudian ia tiba-tiba ia senyap pula pada suatu ketikanya lagi. Umat Islam yang hidup dalam dunia moden yang dihinggapi penyakit "aku aku, dia dia la.." beranggapan kesenyapan itu bererti pertelagahan antara Zionis dengan Umat Islam di Palestin juga tutup buku (selesai).

Sabda nabi Muhammad SAW; "3 perkara yang merupakan tanda iman yang benar dan barangsiapa memperolehnya bermakna dia telah merasai kemanisan iman iaitu: mencintai Alah dan RasulNya lebih dari apa pun; mencintai saudara seagamanya sebagaimana ia mencitai diri sebdiri dan benci untuk kembaki kepada kekufuran."


 
    Akan tetapi bagi mereka yang sedar akan tanggungjawab mereka sebagai saudara seakidah, gerakan dakwah Islamiah yng teratur dan kemas serta sistematik terus dilaksanakan untuk memberi kesedaran kepada umat Islam akan tanggungjawab mereka tika ini.
    
Justeru itu, KRU juga turut bertindak sebagai gerakan kecil dengan menganjrkan program "Malam Air Mata Palestin" di kampung Pelakat pada 10 julai yang lalu.
(ini baru Intro, hehe point sebenar boleh baca pada baris seterusnya)
    Penggerak utama program ialah Saudari Mashana Diman selaku pengarah program juga ahli PSS Sipitang. Dan Alhamdullilah, dua orang ustaz-utaz muda wakil daripada Yayasan Amal Malaysia terpanggil untuk sama-sama menggerakkan roda dakwah ini. Terlabih dahulu suka untuk saya berkogsi sedikit sebanyak mengenai perjalanan program. Bermula seawal 3.00pm ahli-ahli PSS dan KRU mula berkampung di Masjid Pelakat untuk solat Asar bersama-sama masyarakat. Sebelum waktu maghrib masjid mula diisi oleh beberapa orang jemaah. Kemudian sedikit kuliah maghrib disampaikan oleh Ustaz Zulzaiem (PSS & YAYASAN AMAL).
Selepas Isya pula menjamu makanan yang disediakan oleh masjid sendiri, terharu juga kami dengan sokongan mereka terhadap program ini. Tayangan bermula pada jam 9.00 pm, kemudian pembentangan powerpoint mengenai wakil-wakil dari Yayasan Amal yang telah pergi ke Gaza, disampaikan oleh ustaz Mohd Hasrul.
Bagi saya sendiri penggunaan cerita dalam penerangan ust.asrul ini lebih digemari oleh orang ramai. Tabiat semulajadi yang cenderung kepada mengambil tahu menjadikan mata dan telinga serta hati pendengar tertumpu kepada dua bibir mulut pencerita, lalu cuba memahami erti yang tersirat dari setiap ucapan. Kira-kira seramai 200 lebih orang memasuki masjid untuk mengikuti tayangan. Alhamdulillah, perjalanan program berlangsung mengikut perancangan sehingga kami bangun berqiamulail di sana seawal jam3.30am. Selepas solat Subuh, satu kuliah khas disampaikan oleh ust.Bakri yang berasal dari Kelantan. Kami meninggalkan masjid pelakat pada jam9.00 sejurus selepas usrah brsama ustaz-ustaz muda dari yayasan amal. InsyaAllah, KRU juga bercadang untuk jelajah beberapa masjid di Sipitang bagi program yang sama.. Terima kasih kepada hadirin yang datang, sokongan kalian amat kami harapkan untuk terus turun padang beramal dijalan Allah. Takbir semuanya!!!
Ketika kejahatan bertalu-talu bak hujan yang turun, tiada siapa pun berani berteriak, "hentikan!!!"
Ketika kezaliman yang bertimbun-timbun tidak lagi dapat dilihat,
Ketika penderitaan tidak dapat ditahan, jeritan tidak lagi didengari.
Jeritan juga kan gugur bagaikan hujan musim panas....

"Ya Allah, kuatkanlah hati-hati ini dalam menyampaikan risalah-Mu, agar tidak gentar ia walau datang ujian-Mu bagaikan air hujan dari langit.."

7/17/09

PERHATIAN !! wajib BACA

Kematian MJ, Pembunuhan Marwa
& Muslim China
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
 
racist2.jpg
 
Sibuk benar pihak media satu dunia meraih keuntungan di atas kematian Micheal Jackson (MJ). Manakan tidak, majlis peringatan MJ di Los Angeles baru-baru sahaja telah menarik minat dan tontonan oleh lebih 2 billion manusia. Rancangan tersebut turut mendapat pehratian jutaan umat Islam yang masih lagi mencari-cari tanda keislaman MJ di majlis tersebut, namun rasanya mereka hampa, tiada sebarang ciri Islam di majlis tersebut walau satu peratus.
Berita kematian MJ berterusan mendapat liputan media, amat meluas dan masih mempunyai magnet untuk menarik pembaca dan peminatnya di serata dunia. Media seperti biasa, berlumba-lumba mencari keuntungan dari kematian dan kehidupan seseorang. Kini, wujud berita baru hasil pendedahan kakaknya yang menyatakan MJ dibunuh melalui satu konspirasi individu di sekelilingnya.
 
KISAH MUSLIMAH MARWA SHERBINI DIBUNUH DI GERMANY
 
marwa.jpg
 
Gambar : Al-Marhumah Marwa, suami dan anaknya 
 
Pada masa yang sama, saya lebih amat tersentak lagi marah dengan pembunuhan Dr Marwa el-Sherbini. Si pembunuh manusia celaka bernama Alex W, penganggur dan penyokong parti pro Nazi German, dia yang berasal dari Russia sebelum itu didapati bersalah mengucapkan kata-kata kurang sopan serta maki hamun kepada Dr Marwa di khalayak ramai pada bulan November yang lalu. Si celaka menjerit melolong kepada Marwa, melaungkan kata "terrorist" dan "Islamist whore" sewaktu berada di Dresden park. Ketika itu, Marwa meminta izin untuk meletakkan anaknya di buaian di taman berkenaan, tetapi si celaka tersebut tidak membenarkan, lalu pertengkaran terjadi.
Si celaka itu diheret oleh Marwa ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman Euro 780. Namun si celaka ini membuat rayuan yang menyebabkan ia bertemu wajah sekali lagi dengan Marwa di mahkamah. Dengan pisau di tangannya si celaka ini menyerbu Marwa yang sedang mengandung tiga bulan lalu menikamnya sebanyak 18 kali di dalam mahkamah di hadapan hakim!.Peristiwa ini berlaku pada 1 Julai 2009 yang llau.
Satu susana yang tidak masuk dek aqal, bagaimana boleh si celaka ini membawa pisau di dalam sebuah mahkamah? Dan bagaimana ia boleh menikam sebanyak 18 kali tanpa gangguan segera dari pengawal dan orang sekelilingnya. Suami Marwa tangkas menerpa untuk membantu namun rupanya mereka terlupa sedang berada di ‘medan perang'. Suaminya ditembak oleh pihak polis semasa ingin membantu isterinya, sedangkan si celaka pembunuh dibiar hidup. Polis menggunakan alas an murahan apabila berkata ‘tersilap sangka', mereka sangkakan suaminya adalah pembunuh. Syeikh al-Azhar Syeikh Muhammad Tantawy mendesak pihak Germany untuk mengenakan tindakan berat kepada si pembunuh. Namun sejauh manakah seriusnya mahkamah akan bertindak terhadap si pembunuh, tidak dapat dipastikan? 
 
Adalah wajar jika dapat pelajar Islam di Germany bergabung tenaga dengan umat Islam di tempat masing-masing menghantar memorandum mendesak tindakan keras ke atas si pembunuh.!
 
Malangnya, berita ini langusng tidak dihebahkan dan disneypakan dari media barat khususnya. BBC senyap sunyi, sedangkan berita mahkamah Dubai yang menjatuhakn hukuman kepada dua warga British yang mengadakan hubungan seks terbuka di pantai Dubai, dihebohkan, mahkamah dubai dikritik seolah melakukan satu tindakan jahat.
Namun, kisah wanita Islam yang mengandung di tikam di dalam sebuah mahkamah di hadapan hakim di sebuah Negara yang membangun kononnya tidak langsung diambil endah. Teringat saya kepada pengalaman bertamu di beberapa daerah di Germany, tidak disangka begitu hodoh wajah sebenar negara tersebut, lebih khusus sebenarnya kepada bangsa Rusia, yang mana warga Rusia sememangnya terkenal sebagai amat bersifat perkauman lagi berjiwa ganas dengan selainnya. Kepada para pelajar Malaysia di Germany dan Russia, jagalah diri anda sebaik-baiknya.
 
THAILAND & URUMQHI CHINA
 
Selain berita itu, kita juga mengeluh panjang membaca berita pembunuhan umat Islam beramai-ramai di Selatan Thailand dan juga kezaliman serta penindasan di Bandar Urumqhi, China. Semua maklumat ini amat patut mendapat perhatian kita dan pemimpin negara-negara umat Islam. Berkenaan peristiwa berdarah di China, Kerajaan Turki telah berusaha melaksanakan tanggungjawab mereka Presiden mereka, Recep Tayyib Erdogan, [1] mengutuk tindakan China secara terbuka, malah menyeru pemboikotan barangan dari Negara China, selain itu menawarkan visa bagi pemimpin masyarakat Islam Urumqhi yang berada di dalam buangan di Washington, Rebiya Kadeer. Kita masih menunggu sebarang kenyataan dan tindakan pimpinan Negara kita.
Dalam kejadian terbaru di Urumqi dalam wilayah Xinjiang, dianggarkan 1,000 hingga 3,000 penunjuk perasaan berhimpun di Dataran Rakyat. Mereka membantah kematian beberapa pekerja kilang alat permainan akibat perkelahian antara kaum Uighur dengan kaum Han China pada 25 Jun lalu.
Angka kematian akibat pergaduhan antara penduduk Han Cina dan Islam Uighur meningkat kepada 184 orang. Menurut laporan BBC yang berat sebelah melaporkan bahawa jumlah kaum Han yang terbunuh adalah lebih besar dari penduduk Muslim, malah diprovok dengan laporan sebahagian yang terbunuh adalah wanita. Sedangkan sumber-sumber lain mengatakan jumlah sebenar kematian penduduk Muslim tidak didedahkan dengan sebenar.
Situasi buruk itu kelihatan berubah sedikit demi sedikit sehingga kelihatan berubah menjadi tindakan penghapusan etnik, keadaan ini memaksa majoriti umat Islam meninggalkan kawasan tersebut agar tidak disakiti dan dibunuh.
Puak Etnik Han pula berarak di jalan di sini awal minggu ini sambil memegang pisau, kapak, pisau pemotong daging dan senjata buatan lain berazam untuk membalas dendam ke atas etnik Uighur.

Dilaporkan bahawa pemberita menyaksikan samseng Han menyerang dua penduduk Uighur dalam serangan berasingan tetapi warga Uighur mendakwa banyak lagi serangan berlaku walaupun kehadiran anggota keselamatan. Polis rusuhan dan tentera terus memenuhi bandar ini. 
 
DITINDAS PUNCA TIDAK PUAS HATI MUSLIM 
 
Kebanyakan mereka kecewa dengan layanan kerajaan yang lebih mengutamakan penduduk majoriti daripada kaum Han. Kaum Han bukan sahaja menguasai ekonomi, tetapi juga budaya dan tradisional China. Selain itu, masjid-majsid juga telah diarahkan untuk ditutup.
Umat Islam di Xinjiang adalah penduduk asal dan menguasai wilayah Xinjiang namun kini mereka dipandang sebagai penduduk kelas kedua. Mereka ini bukan sahaja ditindas kerana agama tetapi lebih terarah kepada cubaan asimilasi dan dominasi oleh China.
Kebanyakan perniagaan dikuasai oleh penduduk Han dan rumah-rumah penduduk Uighur telah dimusnahkan untuk memberi laluan kepada kemasukan kaum Han. Kebanyakan peluang pekerjaan turut dikuasai oleh puak Han. Lebih menyedihkan budaya kaum Uighur telah diketepikan dan mereka kini umpama golongan minoriti yang terpaksa menumpang di wilayah sendiri walaupun hakikatnya adalah sebaliknya.
Kaum Uighur mengatakan kebanyakan dasar-dasar kerajaan tidak berlaku adil kepada mereka demi memberi tempat kepada penghijrahan kaum Han Cina ke wilayah Xinjiang dan ini telah menimbulkan ketegangan etnik dan menaburkan benih-benih keganasan.
Dari segi kemanusiaan penindasan sebegini tidak seharusnya berlaku. Kaum Uighur hanya mahukan keadilan dan hak mereka dikembalikan. Namun laungan mereka ini tidak mendapat sebarang pembelaan dari kerajaan China. Sesungguhnya pihak berkuasa China tidak harus menyalahkan kaum Islam Uighur sahaja dalam setiap rusuhan yang berlaku. Sebaliknya mereka perlu kembali memberikan keadilan dan kebebasan kepada penduduk asal Xinjiang ini.
Kaum Uighur ini ditindas dari menikmati hasil dari kawasan mereka seperti gas, minyak dan 121 jenis mineral dan 148 jenis yang dikeluarkan oleh China. Regim komunis di sana turut membakar buku-buku berkaitan ilmu Islam, mengganggu masjid dan berusaha menghapuskan Islam dari kawasan kaya terbabit.[2]
 
KESIMPULAN
 
Semoga kita lebih celik dengan beberapa peritiswa hitam dan pembunuhan zalim terhadap umat Islam. Penindasan umat Islam kini berada di mana-mana. Kami yang berada di UK sebenarnya turut merasai sikap perkauman yang diamalkan oleh warga Britain ini. Sebuah akhbar Islam di UK, pernah melaporkan lebih 50% pelajar Islam di sekolah-sekolah seluruh UK mengalami pengalaman dicerca dan diejek dengan bahasa perkauman dan kebencian kepada Islam.
Anak saya sendiri pernah mengalaminya ketika berada Wales dan juga di Leicester. Tudung yang dipakai oleh anak perempuan saya pernah diejek budak lelaki tahun 5 sebagai ‘ayam'.! Cermin tingkap rumah seorang rakan saya pernah dibaling batu oleh beberapa orang budak sekolah, demikian juga cermin belakang kereta MPV Honda saya yang pecah akibat sifat perkauman ini. Ini adalah web yang sangat baik untuk memberikan informasi berkenaan kezaliman yang berlaku kepada Muslim di seluruh dunia, di barat khususnya. Info anti Islam di Barat .
 
Kalau sifat perkauman ini dikira logik di negara barat, tetapi amat malang sebenarnya ia juga wujud di Negara-negara Arab yang merasakan diri mereka lebih mulia daripada bukan arab. Pelajar Malaysia kerap diperleceh di Jordan, Mesir dan lain-lain Negara. Malah sebahagian ulama berbangsa Arab juga tidak kurang kuat sikap perkaumannya. JIka itulah di Negara umat Islam sendiri, tidak hairanlah ia berlaku di Negara bukan Islam.
Buanglah sikap perkauman yang merugikan ini, Islam tidak menghalang cinta kepada Negara dan kaum, namun mestilah ia berada di belakang cinta Allah, Rasul dan jihad di jalanNya. Firman Allah swt :-
Ertinya : Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya."" Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik ( At-Taubat : 24 ) 
 
Akhirnya, sama-sama kita berdoa agar mereka yang terkorban di Xinjiang, Thailand dan Dr Marwa di beri keampunan dan diberi ganjaran yang sebaiknya oleh Allah swt. Juga buat seluruh umat Islam yang berjuang dan dizalimi sejak zaman baginda Nabi s.a.w sehinggalah kini.
Sekian
 
Zaharuddin Ab Rahman
13 Julai 2009

Berputiknya CINTA di SMPO II..

    Bismillahirrahmanirrahim...Salam Wasilah Ukhuwah Fillah..
Buat pengunjung, sahabat-sahabat juga adik-adik yang di kasihi kerana Allah.
 
Alhamdulillah..segala puji bagi Allah kerana dengan izinNya, pada 27 jun yang lepas KRU SIPITANG berkampung di SMPO II untuk program qiamulail. Kunjungan ini bukanlah pertemuan pertama kru dengan sahabat-sahabat di sana setelah beberapa program qiam, roadshow, kris dan sebagainya telah dilaksanakan melibatkan beberapa orang dari mereka.. Namun begitu, perlaksanaan program kali ini lebih meriah dengan adanya beberapa orang wakil dari PSS untuk turut serta menyumbang tenaga dan idea. syukran jazilan buat mereka.
Pertemuan kali ini juga membuahkan bibit-bibit CINTA yang merangsang penggerak kru ini untuk terus berprogram di sana, InsyaAllah..
Kesan yang jelas boleh dilihat ialah ketika kami mengangkat kaki menuju medan perjuangan yang seterusnya iaitu balik,hehe adik-adik (espeacially muslimat la) dengan mata yang berkaca-kaca menahan airmata. Benih cinta kerana Allah yang baru disemai malam itu menampakkan pucuk-pucuk muda dan kami berdoa agar ia menjadi dahan yang kukuh dan punya akar yang kuat untuk terus menyokong kru seterusnya bersama-sama menjadi penggerak gerak kerja Islam di Sipitang..
Ada juga request dari beberapa orang adik agar kami selalu datang ke sana dan bantu mereka. InsyaAllah dik, memang dalam perancangan kami untuk Istiqamah berprogram di situ..(^-^)
Program seterusnya nanti ada kami bepadah tu yah..

7/1/09

Sendiri Menyepi

Lagu khas buat adik2 semua... Cuba hayati dan fahami... InsyaAllah akan menimbulkan keinsafan




Sendiri Menyepi - edCoustic

Sendiri Menyepi..
Tenggelam dalam renungan
Ada apa aku seakan kujauh dari ketenangan
perlahan kucari, mengapa diriku hampa…
mungkin ada salah, mungkin ku tersesat,
mungkin dan mungkin lagi…

Oh Tuhan aku merasa

sendiri menyepi
ingin ku menangis, menyesali diri, mengapa terjadi
sampai kapan ku begini
resah tak bertepi
kembalikan aku pada cahayaMu yang sempat menyala
benderang di hidupku..

Perlahan kucari, mengapa diriku hampa

mungkin ada salah mungkin ku tersesat,

mungkin dan mungkin lagi

Oh Tuhan aku merasa..

sendiri menyepi…
Ingin ku menangis, menyesali diri, mengapa terjadi
sampai kapan ku begini
resah tak bertepi
kembalikan aku pada cahayaMu yang sempat menyala

Oh Tuhan aku merasa sendiri….
aku merasa sendiri..
sampai kapan begini
resah tiada bertepi…Ooohh..

Kuingin cahyaMu
benderang di hidupku..